Pico-TA014 Czujnik Firstlook TA014

Sensor FirstLook może służyć do badania układu dolotowego i wydechowego silnika a także do badania zmian ciśnień w bloku silnika (konkretnie przestrzeni korbowodowej). Jest to szybki i dokładny przyrząd do diagnozowania problemów z silnikiem bez ingerencji w jego wnętrze. Za jego pomocą wykryć można uszkodzenia zaworów, wtryskiwaczy czy innych problemów z osiągami. FirstLook jest szczególnie zalecany do pracy z PicoScope, ale może współpracować z innymi nowoczesnymi oscyloskopami.

Zestaw FirstLook TA014 składa się z:

  • Sensora ciśnienia FirstLook
  • Przewodu BNC-BNC o długości 7,6m
  • Przewodu BNC-banan o długości 1,1m
  • Adaptera BNC - BNC
  • Uniwersalnego adaptera przewodów ciśnieniowych

Sprawdzanie elementów silnika wykonujemy w kilku etapach:

  • Czujnik umieszczamy w rurze wydechowej - pomiar szczelności zaworów wydechowych i równości generowanych ciśnień (silnik w fazie odpalania / silnik na wolnych obrotach)
  • Czujnik w kolektorze ssącym (lub systemie dolotowym) - pomiar szczelności zaworów dolotowych oraz względny test generowanych przez tłoki ciśnień ssania
  • Czujnik podłączony do regulatora ciśnienia paliwa w silnikach benzynowych - pomiar pracy wtryskiwaczy (na podstawie ubytku paliwa)
  • Czujnik podłączony w miejsce miarki oleju - sprawdzenie pierścieni, tłoków i cylindrów poprzez względny pomiar ciśnienia generowanego przez suwające się tłoki

Czujnik FirstLook jest wyjątkowo potrzebnym elementem diagnostyki pojazdowej ze względu na jego dużą czułość i możliwość obserwacji nawet niewielkich zmian ciśnienia, a co za tym idzie także przepływu powietrza. Żaden tester diagnostyczny, czytnik kodów czy inne urządzenie nie jest w stanie dokonać takich testów. Wystarczy poświęcić nieco czasu na uzmysłowienie sobie zasad panujących w silniku, aby móc łatwiej i znacznie szybciej dokonać pewnej diagnozy.

Co warto zaznaczyć, czujnik za diagnostę nie zrobi nic. To diagnosta musi umieć zrozumieć przedstawiony wykres, na szczęście w większości przypadków wystarczy tylko sprawdzać, czy przebieg jest równy dla każdego z cylindrów oraz powtarzalny.

Poniżej wykres z oscyloskopu z czujnikiem FirstLook  podłączonym do regulatora ciśnienia paliwa na listwie w silniku benzynowym. Na zaznaczonym obszarze, który odpowiada drugiemu cylindrowi w kolejności palenia, można zaobserwować niemal prosty przebieg. To samo dotyczy cylindra piątego. Przebieg tego typu oznacza brak paliwa pobranego przez wtryskiwacz (nie otwiera się).

Po wymianie obu wtryskiwaczy przebieg wrócił do normy (poniższy wykres), widać powtarzalność i typowe tętnienia dla szyny paliwowej. Widać trzy duże grupy tętnień występujące pomiędzy dwoma pikami na dolnym przebiegu. Trzy grupy występują z tego względu, że jest to silnik V6, który ma 2 szyny paliwowe.

Inny przykład diagnostyki tym czujnikiem, to test na kolektorze ssącym. Poniższy rysunek podzielony został na dwie części, górna przedstawia silnik z uszkodzeniem a dolny po naprawie uszkodzenia. Zaznaczony tutaj prostokątem przebieg (drugi od prawej), ma bardzo dziwne tętnienia przy górze, niewystępujące na przebiegach z innych cylindrów. Takie szumy powodowane są przez pracę zaworów dolotowych, które nieprawidłowo się domykają.

Przyczyną okazał się uszkodzony wałek i popychacz co widać na poniższym zdjęciu. Tak szybka diagnostyka była możliwa tylko dzięki czujnikowi FirstLook.

Nr katalogowy: TA014